Verslag: Muse 17-12-’12 in Ziggo Dome

Het zal je niet ontgaan zijn: gisteravond speelde Muse het Ziggo Dome plat (en anders: bij dezen, Muse speelde het Ziggo dus plat). Welke lucky bastard had staplaatsen? Oui, ik dus.

Het is een piramidelichtshowdinges! Bron: podiuminfo.nl

Het eerste wat ik dacht toen het begon, was ongeveer dit:

OH
MY
FUCKING
GOD

Stel je Unsustainable (klik) voor. Neem nu Matt, Chris en Dom op een podium met live muziek. Ja? Voeg daarbij de meest spectaculaire lichteffecten die je ooit gezien hebt en je ziet een fractie voor je van wat ik gister meemaakte. Na het rustige voorprogramma van Andy Burrows KNALDE de opening van Muse vrijwel letterlijk en ik geloof dat ik de eerste halve minuut alleen maar kon staren terwijl mijn lichaam al deze indrukken probeerde te verwerken.

Nieuwe nummers van het verse album The 2nd Law werden afgewisseld met klassiekers als Sunburn(!!!), New Born en Knights of Cydonia. Vooral bij dat laatste nummer ging het hele publiek mee. Zelfs de mensen die een zitplaats hadden konden niet met beide benen op de grond blijven. Het hele Ziggo stond te springen en te hupsen en schreeuwde mee met de bekende lyrics. Volgens nu.nl was gisteravond de rockshow van het jaar, en ik sluit me daar graag bij aan (ondanks dat dit misschien ook de enige rockshow was die ik in 2012 gezien heb).

Bron: nu.nl

Om iedereen die niet ging nog even extra jaloers te maken de hele setlist:

The 2nd Law: Unsustainable
Supremacy
Interlude
Hysteria
Panic Station
Supermassive Black Hole
Resistance
Animals
Monty Jam
Explorers
Sunburn (Piano version)
Time Is Running Out
Liquid State
Madness
Follow Me
Undisclosed Desires
Plug In Baby
New Born (Deftones’ Headup outro)

Encore:
The 2nd Law: Isolated System
Uprising (Extended outro)
Knights of Cydonia (Man with a Harmonica intro)

Encore II:
Starlight
Survival

Muse staat 4 juni ’13 opnieuw in Amsterdam, dit keer in de Arena. Met een beetje geluk weet ik iemand (die in het bezit is van auto+rijbewijs of een ouder die voor taxi wil spelen) te strikken om dan met me mee te gaan, want ik denk niet dat je Muse vaak genoeg live gezien kunt hebben. Er zijn nog kaartjes te koop, dus hup hup naar Live Nation want ik denk niet dat je dat wil missen.

P.S.: oh – en als je weet dat je niet van springende mensen houdt of zelf tijdens een nummer als Time is Running Out stil blijft staan, koop dan volgende keer alsjeblieft een zitplaats. Dankuwel.
P.P.S.: hier kun je het optreden in Ziggo helemaal (terug)kijken!

3 thoughts on “Verslag: Muse 17-12-’12 in Ziggo Dome

  1. Jaaaaa, ik was ook heen! Zo tof was het :) Al vond ik dit keer (ik ben ook in het Goffertpark geweest) dat ze téveel van het laatste album hebben gespeeld. Ik had liever wat meer van Origin of Symetry gehad bijvoorbeeld :)

    • Dit was mijn allereerste keer Muse, dus echt goed kan ik het niet vergelijken haha. Maar iets richting Bliss/Darkshines of Muscle Museum had ik inderdaad ook helemaal niet erg gevonden! Al begrijp ik ook wel dat ze op hun the 2nd Law-tour de nadruk liever op het nieuwe album leggen :’)

  2. Ik vond het ook weer fenomenaal. Ik vond eigenlijk niet dat ze te veel van het nieuwste album speelden. Het is immers The 2nd Law Tour, dus wat mij betreft mag het nieuwe album best de show stelen. Tijdens The Resistance Tour (Ahoy) was dat ook zo, terwijl ze in het Goffertpark een veel gevarieerder programma hadden.

    Ben heel benieuwd naar 4 juni, kan niet wachten!

Reacties zijn gesloten.