It’s smaller on the outside!

Gisteravond presenteerde de BBC hun jaarlijkse kerstcadeau in de vorm van de Doctor Who Christmas Special. Lees hier wat ik ervan vond!

Dit artikel bevat SPOILERS voor de DOCTOR WHO CHRISTMAS SPECIAL 2012: THE SNOWMEN. Of, zoals River het omschrijft: “Spoilers sweeties”!
the snowmen

 

Ik had een beetje gemengde gevoelens wat het nieuwe seizoen van Doctor Who betrof. Het was geweldig om de Doctor terug te hebben, maar de afleveringen misten de BAM dit is Doctor Who en het is epic-sfeer. Gelukkig trok The Snowmen dit een beetje recht.

We hebben al eens moordlustige kerstbomen gehad, dus de wilde sneeuwpoppen waren te verwachten. Voor een outsider is dit misschien een ietwat vreemd plot, maar in de Whoniverse is alles mogelijk. Ik vond het verhaal echter niet extreem sterk voor de Who-standaard, en ik miste een beetje het ‘merry Christmas’-randje dat je zou verwachten bij een Christmas Special. Vergeleken met het rainbow/unicorn-gevoel dat de meeste Christmas Specials hebben, was deze aflevering vrij duister. We hebben een emo-Doctor, duistere TARDIS en Clara. Jeetje – Clara! Ik moet zeggen dat het niet echt een schok was dat Clara dezelfde persoon als Soufflé Girl was; stiekem had ik die link al lang gelegd. Maar nu heeft Moff het bevestigd.
Ik ben echt benieuwd naar hoe Clara verder wordt uitgewerkt. Ik vind haar karakter niet echt heel origineel, maar wel leuk, vrolijk en verfrissend. Vooral haar twee keer dood vind ik interessant – hoe gaan ze dit verwerken in de rest van het seizoen? Gaat ze iedere aflevering dood? Is ze een soort kloon/Flesh? In kan echt niet wachten tot april!

Bron: inothernews.tumblr.com

De aflevering bevatte een hoop referenties naar andere fandoms. ‘Winter is coming,’ (Game of Thrones) en Sherlock Holmes kwamen allebei duidelijk voorbij, met daarbij weer een portie ouderwetse Who-humor en emoties! Noem me een dalek, maar ik heb The Angels Take Manhattan uitgezeten zonder één traan te laten. The Snowmen daarentegen was één groot schommelschip tussen verschillende emoties – we werden maar op en neer geslingerd tussen ‘Yaay! OTP OTP!’ en ‘mon dieu, BBC, waarom flikkeren jullie nou alweer een personage naar beneden?’. Dat bracht me weer een beetje in de Doomsday-stemming. Misschien niet helemaal ideaal zo tijdens Kerstmis, maar het geeft me in ieder geval moed voor de rest van het seizoen.

Heb jij gekeken gisteravond? Wat vond je ervan?